Mag je bepaalde taken op werk niet doen omdat je een vrouw bent?

Ik werk in een restaurant/cafe op een campus. Nu zijn wij 's avonds open tot 12 uur en daarna moet de kassa geteld worden en moet de zaak worden afgesloten. De regel is dat vrouwen niet alleen mogen afsluiten wat als gevolg heeft dat ik bijna geen uren meer maak omdat er genoeg mannen zijn om 's avonds dienst te hebben en af te sluiten.
Mag dit of is dit geslachtsdiscriminatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Omdat ik het in de antwoorden mis wil ik hier nog even aanhalen wat ik eerder al in een reaktie vermeld heb.
Een vouw weigeren 's avonds laat te laten werken puur omdat ze een vrouw is, dat is inderdaad discriminatie.

Er kunnen echter meerdere factoren een rol spelen met bijvoorbeeld rondom de veiligheid van de vrouw zelf.
Ik ken de specifieke situatie niet, maar ik kan me voorstellen dat het laat in de nacht niet veilig is voor een vrouw om alleen een, inmiddels verlaten, bar af te sluiten. Niet alleen voor het geld in de kas, maar vooral ook haar eigen veiligheid.
Het de laatste gasten zijn net de zaak uitgestuurd en zijn wellicht nog in de buurt. Met een stuk in hun kraag kunnen ze wellicht hun handen niet thuis houden en de ellende voor de dame in kwestie is niet te overzien.

Wanneer een man de zaak afsluit, dan is de kans op seksueel geweld in de praktijk een stuk kleiner.

Maar wat let je om je baas gewoon eens te vragen waarom hij dit beleid voert ? Als hij een goede reden heeft, dan zal hij dat vast uit kunnen leggen. Kan hij dat niet, dan heb je met discriminatie te maken.

Dan is je volgende vraag nog wat je met die wetenschap doet ? Hier werk van maken kan je je baan kosten.

Mocht je uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat je er toch werk van wil maken, dan kun je hier voor advies terecht: http://www.meldpunt.nl/site/page.php
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit is duidelijk discriminatie.

er werk van maken zal vrij lastig worden, maar het kan. Als jij zwart op wit van je werkgever krijgt dat deze werkzaamheden zijn voorbehouden aan de mannen, heb je recht op compensatie voor de geleden -gemiste inkomsten en heb je recht op het wel uitvoeren van deze werkzaamheden in de toekomst.

pas wel op, want bij bijv een nul-urencontract gaan de meeste werkgevers in zo'n geval direct over op het non-actief stellen van een medewerker. Dit wordt je dan niet meegedeeld maar je wordt gewoon niet meer opgeroepen voor werk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel werkgevers stellen als regel dat (minimaal) twee mensen dienen af te sluiten. Uit veiligheidsoverwegingen is dit ook verdedigbaar.

Maar als jij niet met een ander persoon mag afsluiten louter om de reden dat je een vrouw bent, is dit discriminatie op basis van geslacht.

Veel werkgevers discrimineren onopvallend/ongemerkt op basis van geslacht (zoals bijv. beveiligingsbedrijven) maar ze zeggen nooit er bij dat ze iemand niet aannemen of voor een bepaalde taak laten omdat het een vrouw is.

Tot slot rijst de vraag in hoeverre je dit wilt verdedigen. Ik bedoel, daardoor zet je wel je baan op het spel. Kort door de bocht heb je drie keuzes: 1. Niets er van zeggen en genoegen nemen met de uren die je draait, 2. Alles (rechtszaak winnen, wel ontslagen worden) 3. Niks (rechtszaak verliezen en evt. kosten vd andere partij betalen plus ontslag)